CİLT SAĞLIĞI VE BESLENME

0

Sağlıklı görünmenin önemli adımlarından biri cilt sağlığıdır. Cilt sağlığını çeşitli besinlerle iyileştirme gücümüz bulunuyor. Besinlerin vücudumuzun her bölgesi için farklı bir gücü ve önemi var olduğunu düşünürsek sizlere bu yazıda cilt sağlığına iyi gelen besinlerin gücünü derledik.

Su

• İnsan vücudunun büyük bir bileşeni sudur. Cildin yaklaşık %64’dü sudur. Normal fizyolojik dengede önemli bir rol oynar. Sağlıklı bir cilt görünümü için nemlendirme çok önemlidir. Gün boyunca yeterli miktarda su içmek, cildinize gerekli nemi sağlar ve toksinleri temizlemeye yardımcı olur.
• Cildi nemli tutmanın en iyi yollarından biri düzenli su içmektir. Cilt kuruluğunuz varsa su tüketimini artırmanızı tavsiye ederiz.
• Su, cilt hücrelerini yeniler ve böylelikle cilde canlılık ve parlaklık verir.
• Su, ciltteki toksinleri uzaklaştırmayı sağlar. Bu özelliğiyle siyah nokta ve sivilce gibi problemleri azaltır.
• Yağlı bir cilt yapısına sahipseniz günlük su tüketiminizi artırarak cildinizdeki yağlanmayı
kontrol altına alabilirsiniz. Vücudun susuz kalması ciltte yağlanma nedenlerinden biridir.

Antioksidanlar

Antioksidanlar ciltte zararlı maddelerin oluşumunu ve büyümesini önlemeye yardımcıdır. Cildi sıkılaştırarak yaşlanmayı geciktirme, kan dolaşımını hızlandırma ve hücre metabolizmasını destekleme gibi etkilere sahiplerdir. Bu sayede antioksidanlar sivilce, akne,
siyah nokta ve kırışıklık gibi problemlerin tedavisinde son derece etkilidir. Cilt bakımında en bilinen antioksidanların C ve E vitaminleri olduğunu biliyor muydunuz? C vitamini, cildin akne ile savaşmasına yardımcı olur, E vitamini ise hücre gelişimine katkıda bulunarak sivilce izlerini hafifletir. Etkileri dolayısıyla yüksek C ve E vitamini içeren besinler cilt sağlığı için tüketilmesi önerilir. Çinko ve selenyum mineralleri de akne tedavisi için önemli antioksidanlardan bazılarıdır.

Cilt lekelerine karşı C vitamini kalkanı

C vitamini, E vitamini ve beta karoten cilt için savaşan en önemli antioksidan kaynakları arasında yer alıyor. Büyük boy bir portakal veya bir su bardağı kadar çilek tükettiğinizde günlük C vitamini ihtiyacının büyük bir kısmını karşılayarak cilt lekelerine karşı korunma
sağlayabiliyorsunuz. Ayrıca domates de içeriğinde bulunan likopen ultraviyole ışınlara karşı antioksidan özelliği gösterdiği için, ciltteki lekeleri önlemede tercih edilebilecek besinlerden biridir.

Çinko: Vücut hücrelerinin büyüme ve gelişim açısından önemli olan minerallerden biridir. Beyaz kan hücrelerinin üretimini sağlayarak bağışıklık sistemini destekler. Ciltte sivilce oluşumunu azaltarak gözenekleri sıkılaştırmada ve doğa bir antiinflamatuar olduğu için iltihaplanmaların tedavisine etkisi vardır. Eksikliğinde yaraların tedavisi gecikebilir.

Probiyotikler: Cildin nemlendirilmesini, böylece ışıldayan bir cilde katkı sağlamaktadır. Serbest radikallere karşı cildi koruyarak cildin kırışıp yaşlanmasını engeller. Cilt üzerindeki mikrofloranın dengelenmesine yardımcı olarak cilt tahrişlerini önlemekte etkili olur. Probiyotik içeren cilt bakım ürünleri, özellikle sivilceli ciltlerin tedavisinde önerilmektedir.

Kollajen: Vücudumuz doğal olarak kollajen üretir; ancak yaşlandıkça bu üretim azalmaya başlar. Bağ dokusunun ana hücreleri olan fibroblastlar; daha az aktif hale gelir ve yaşla birlikte kırılmaları daha kolay olur. Bu nedenle, vücudun kollajen yüzdesi düşmeye
başlar. Kollajen miktarındaki bu azalma, vücutta elastikiyet kaybına neden olabilir ve buna bağlı olarak yaşlı bireylerde kırışıklık görülebilir. Yapılan bir çalışmada, 8 hafta boyunca düzenli olarak kollajen alan kadınların kırışıklıklarında %20’lik bir azalma görülmüştür.

Yeşil yapraklı sebzeler

Koyu renkli sebzeler; birçok faydası olduğu gibi cildimize de iyi gelen gıdaların başında geliyor. Hücre yenilenmesini sağlayarak cildin daha parlak bir görünüme sahip olmasını sağlıyor. Bu nedenle ıspanak, roka, maydanoz gibi koyu renkli sebzeleri beslenme menüsünden eksik etmemek ve sık sık tüketmek gerekiyor.

Ceviz ve fındık

Yağlı tohumların içerdiği çoklu doymamış yağ asitleri de cildin nem dengesini sağlamaya yardımcı olarak pul pul dökülmelere karşı koruma sağlıyor. Günde 2-3 adet ceviz veya 7-8 fındık tüketmek hem bu ihtiyacı karşılamak için yeterli oluyor hem de güzel bir ara
öğün seçenekleri oluyor.

Kanola yağı

Kanola yağı mutfaklarımıza yeni gelen bir besin olsa da birbirinden değerli faydaları vardır.

Yaşlanma Karşıtıdır ve Akne ile Savaşır

E vitamini ve K vitamini bakımından zengindir. Cilt rahatsızlıklarını, akne, ince çizgiler, kırışıklıklar ve lekeler gibi yaşlanma belirtilerini azaltır.

Cilt Sağlığını Korumaya Yardım Eder

Güçlü bir antioksidan olan E vitamini içerdiğinden cildi serbest radikal hasarından korur, böylece yumuşak ve sağlıklı hale getirir, genç bir görünüm verir. Bir çay kaşığı kanola yağı, günlük önerilen E Vitamini değerinin yaklaşık %15’ini içerir.

Vücut Yağı Olarak Kullanılabilir

Zeytinyağına, sağlıklı ve ucuz bir alternatiftir. İçindeki yağ asitleri kuru cildi yatıştırmaya ve beslemeye yardımcı olur. En sevdiğiniz esansiyel yağ ile birkaç damla kanola yağını karıştırın ve vücut yağı olarak kullanın. Kuru ve pul pul dökülen cildinizi etkili bir
şekilde nemlendirmeye yardımcı olacaktır.

Cilt dostu diğer gıdalar;

• Avocado, havuç, kayısı, portakal, diğer sarı meyve ve sebzeler
• Domates
• Yaban mersini
• Fasulye, bezelye ve mercimek
• Somon, uskumru ve diğer yağlı balıklar

Avocado

Avokadonun sağlıklı yağlar bakımından zengin olduğunu biliyoruz. Bu yağların cilt yapısı başta olmak üzere genel vücut sağlığına oldukça faydaları olduğunu söyleyebiliriz. Avokado, cildin esnekliğini ve nemini korumaya yardımcı olmanın yanında kırışıklık oluşumunu da önlemeye katkıda bulunur. İyi bir E vitamini ve antioksidan kaynağı olarak da görebileceğimiz avokado, kolajen yapısını da desteklemektedir. Ayrıca aknelerin ortadan
kaldırılması, egzama gibi cilt rahatsızlıklarının giderilmesi için de avokado iyi bir besin tercihi olabilir.

Balık

Balıkların zihni güçlendirdiği ve cilde iyi gelen besinler arasında yer aldığını biliyorsunuzdur.
Dolayısıyla başta somon, uskumru ve ringa balığı olmak üzere faydalı yağlar bakımından zengin balık türleri sağlıklı bir cilt için oldukça güzel bir seçenektirler. Mükemmel birer Omega 3 yağ asidi kaynağı olan bu balıklar, cildin kurumasını ve akne oluşumunu önlemeye yardımcıdırlar. Ayrıca güneşin cilt üzerindeki zararlı etkilerini minimuma indirmeye
yardımcı olan balık ürünleri, ciltteki hassasiyetlerin giderilmesini de destekler.

Kakao

Fitokimyasallar bakımından zengin olan kakaonun tüketimi, cilt sağlığını korumaya yardımcı
olabilmektedir.

Bitter çikolata

Günde yaklaşık 28 gram kadar bitter çikolata tüketmeniz halinde cildiniz radyasyonun etkilerine  daha dirençli hale gelebilir. Üstelik bitter çikolata, içerdiği kakaoda bulunan flavanoller ve antioksidan sayesinde cildi nemlendirmeyi de sağlıyor. Bu da cilt yüzeyinde pullanma oluşumunu engellemek için etkili bir yöntem olarak görülebilir. Ancak her
besinde olduğu gibi kontrolsüz beslenmemek adına fazla tüketimden kaçınmalıyız. Tüketeceğiniz bitter çikolatadaki kakao oranının %70 olmasını öneriyoruz. Bu şekilde çikolatadan daha fazla verim almanızı sağlayacaktır.

Brokoli

Pek çok yeşil sebze gibi brokolinin de sağlığımız için önemli ölçüde faydalı olduğunu söyleyebiliriz. Fakat bu sebzenin cilt kanseri dahil olmak üzere pek çok kanser türevi karşısında sağlığı koruyucu bir etkiye sahip olması, brokoliyi diğer birçok besinden farklı
kılan özelliklerinden biri olarak değerlendirilebilir. Zararlı serbest radikalleri nötralize ederek UV ışınlarının zararlı etkilerine karşı da bir kalkan oluşturmaya yardımcı olmaktadır.

Domates

Domates yüksek miktarda C vitamini ve karotenoid içerir. İçeriği sayesinde cilt sağlığı için önemli bir besin olan domates harika bir C vitamini kaynağı olmasının yanı sıra likopen içeriğiyle cildin yaşlanmasını önlemeye ve leke oluşumunu engellemeye yardımcı olur. Buna ek olarak domatesin cildi güneşten koruyucu etkisi de bulunmaktadır. Öte yandan serbest radikallerle savaşmayı mümkün kılan antioksidan işlevi gören likopenler cildin parlaklığına
kavuşmasına da katkıda bulunur.

Havuç

Özellikle soğuk havalarda tükettiğimiz havucun cilt sağlığı için en faydalı besinlerden biri olduğunu söyleyebiliriz. Havuç; cilt bakım ürünlerinde yaygın olarak rastladığınız bir A vitamini türevi olan “retinol” kaynağıdır. Retinol, kırışıklarla mücadelede en etkin maddelerden biridir. Bu nedenle cilt sağlığınız için günde 1 havuç yemek pürüzsüz ve yenilenmiş bir cilt görüntüsüne sahip olmanıza katkı sağlayacaktır.

Soya

İçeriğinde doğal östrojen bulunduran soya, özellikle kadınların cildinin genç kalmasına yardımcı oluyor. Menopoz sonrasında ciltteki kuruluk artar ve buna karşı nemlendirici etkisi bulunan soya, cildin esnekliğini kaybetmemesi adına oldukça faydalı bir besin olarak karşımıza çıkıyor. Soya proteinleri pek çok kronik rahatsızlıkla mücadelede de büyük bir rol
oynuyor. Ayrıca cildi UV ışınlarına karşı koruma görevi bulunan soya cilt kanserine karşı da adeta bir kalkan işlevi görüyor.

Yeşil çay

Cilde iyi gelen besinler listemizde yer verdiğimiz bir diğer besin ise yeşil çay. Sağlıklı bir cilt için oldukça iyi bir besin olan yeşil çay, cilt hasarlarını onarmayı destekliyor. Cilde ihtiyaç duyduğu nemi kazandırmaya katkıda bulunan yeşil çayın buna benzer şekilde cildin pürüzsüz hale gelmesinde önemli bir faktör olduğu da biliniyor.

Kırmızı-Sarı biber

150 gram biber, Avitamini için günlük ihtiyacın  %156sını C vitamini için ise ihtiyacın %211ini tek başına karşılar. Bu vitaminler, cildi sıkı ve genç tutan bir protein olan kolajen için oldukça önemlidir.

Akne tedavisine beslenme desteği

Bir yiyeceğin kan şekerini yükseltme hızını glisemik indeks olarak tanımlıyoruz. Yapılan çalışmalara göre, beyaz un ve sofra şekeri gibi yüksek glisemik indeksli ürünlerle beslenmek de akne oluşumuna yol açabiliyor. Bu nedenle glisemik indeksi yüksek yiyecekler yerine tam tahıllı ekmek, bulgur gibi glisemik indeksi düşük karbonhidrat kaynakları tercih edersek akne oluşumunda azalma gözlemleyebiliriz.

Bu besin öğelerinin yanı sıra sağlıklı bir cilt için önemli kurallar şu şekildedir; Yeterli su tüketmek

Çay, kahve, gaz içecek, alkol tüketimini sınırlamak
• Fazla yağlı besinlerin tüketimini sınırlamak (fast-food, hazır paketli gıdalar, şarküteri ürünleri vb.)
• Meyve ve sebzeleri mevsiminde tüketmek
• Rafine şeker ve paketli ürünleri hayatınızdan çıkartmak
• Kalori hesabıyla değil besin değeri ve içerikle ilgilenmek

Tüm bunlara dikkat edilse bile mutlaka yaz aylarında güneşten korunmak ve beslenme dışındaki konularda  bir dermatologla görüşmek size en uygun tedavi ve bakımın yapılmasında doğru bir adım olacaktır.